Isnin, 20 Julai 2020

MAKAN DUIT HARAM ???

Owh, ada satu laporan berkaitan penjawat awam yang didakwa memakan duit haram:



Itu nasihat seorang Hakim Mahkamah Sesyen di sini ketika prosiding hukuman terhadap seorang penolong kanan pendaftar Universiti Malaysia Terengganu (UMT) berhubung pertuduhan salah guna kuasa, hari ini.

Hakim, Jamaludin Mat menjatuhi hukuman penjara lima tahun dan denda RM89,600 terhadap tertuduh, Fazrul En Hassan, 41, selepas didapati bersalah atas pertuduhan salah guna kuasa membabitkan kerja-kerja pembekalan kerusi dan meja simen berjumlah RM17,920.

Selain itu, tertuduh diperintahkan menjalani hukuman penjara 12 bulan sekiranya gagal membayar denda berkenaan.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa menggunakan jawatannya untuk mendapatkan suapan daripada Syarikat Bari Bina Enterprise bagi kerja-kerja pembekalan 14 set kerusi dan meja simen berjumlah RM17,920 pada April 2018 di Pusat Pengajian Sains dan Asas UMT di Kuala Nerus.

Dia didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 23 (1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi, jika disabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Farah Yasmin Salleh manakala tertuduh diwakili peguam, Mohd Hayyatuddin Muhamad. [1]

 

Desakan hidup ? Ah hakim itu saja berbasa-basi dengan orang semacam ini. Jawatan yang dipegangnya itu bukan kecil anak. Pendaftar Kanan. Gajinya boleh tahan besar. Melainkan dia berhutang 3 buah kereta dan rumah masih ada ansuran rumah selama 10 tahun, dia tidak layak berhadapan dengan 'desakan hidup'. 

Meskipun, bak kata hakim itu sendiri, kalau hidupnya terdesak, itu bukan alasan untuk makan duit haram. Duit haram itulah yang akan menghilangkan rasa banyak gaji yang engkau dapat itu. Dengan cara apa ? Berkat yang ditarik. Sebab itulah kau makin rasa tak cukup.

Orang yang meminta suapan ini adalah jenis di mana temboloknya penuh dengan tahi duniawi dan hatinya diselaput karat cintakan dunia

Sumber:


Tiada ulasan: