Jumaat, 21 April 2017

PELAJAR SEKOLAH DAN MOTORSIKALNYA


Sebenarnya, hal pelajar sekolah dengan menunggang motorsikal ni dah lama. Dari zaman saya sekolah lagi. Kawan-kawan saya sendiri pernah dikejar polis kerana menunggang motorsikal yang diubahsuai dan tidak ada lesen. Yalah, baru tingkatan dua, nak ada lesen amendenye. Zaman darah muda ni selalu kita buat apa sahaja dengan tak fikir panjang. Tau nak seronok aje.

Cuma, setahu saya pihak sekolah memang tak akan benarkan pelajarnya meletak kenderaan dalam kawasan sekolah. Ada sesetengah sekolah menetapkan peraturan pelajar membawa kenderaan ke sekolah hanya terhad kepada motorsikal dan mereka yang memiliki lesen memandu serta mempunyai pelekat rasmi logo sekolah masing-masing.


Di sekolah saya dahulu memang begini. Dan kebiasaannya, yang membawa motorsikal ke sekolah hanya pelajar Tingkatan Enam sahaja. Budak-budak lain tu akan letak motorsikal mereka di rumah kawan berdekatan atau di kawasan lain yang pihak sekolah tidak tahu sebab mereka tak ada lesen. Jadi, sudah tentulah pihak sekolah mengalami kesukaran untuk mengawal pelajarnya daripada menunggang motorsikal dengan tidak mengikut peraturan.

Oleh itu, menjadi tanggungjawab ibu bapa supaya memastikan anak mereka tidak membawa motorsikal atau kereta sekiranya tak ada lesen memandu. Tak usah banyak alasan. Itu anak awak. Kalau tak awak yang menjaganya, siapa lagi ? Nak tunggu polis rembat bontot anak awak masuk lokap baru nak bising ?

Saya sendiri selalu risau memerhatikan pelajar sekolah yang menunggang motorsikal macam orang mabuk atau macam orang bodoh nak mampus. Sudahlah gitu, 'helmet' pun tak pakai. Kalau aku rempuh motor kau, kemudian kau terpelanting kepala pecah, apa kes ?


KUALA LUMPUR: Seramai 102 pelajar sekolah rendah dan menengah, disaman kerana pelbagai kesalahan jalan raya dalam Op Didik yang dijalankan, pagi ini. 
Dalam operasi lebih sejam di empat sekolah sekitar Selangor itu, pihak berkuasa turut mengeluarkan saman kepada 33 ibu bapa yang menghantar anak ke sekolah kerana tidak mematuhi peraturan jalan raya.

Ketua Jabatan Siasatan dan Pengkuatkuasaan Trafik (JSPT) Selangor, Superintendan Kamaludin Mohamad, berkata operasi bermula jam 6.30 pagi hingga jam 8 pagi itu dilakukan di hadapan beberapa sekolah dalam Daerah Ampang Jaya, Subang Jaya dan Sepang.

Dalam operasi di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tasek Permai, Ampang Jaya, seramai 13 pelajar disaman kerana tidak mempunyai lesen memandu; 31 pelajar tidak memakai topi keledar dan tiga lagi tiada cukai jalan, selain menyita sebuah motosikal.

"Di SMK Dengkil, Sepang, 14 pelajar disaman atas kesalahan tiada lesen memandu; tujuh tidak memakai topi keledar; nombor pendaftaran fancy (dua) serta satu kesalahan tidak mempamerkan pelekat L dan P.

"Di SMK dan Sekolah Kebangsaan (SK) Puchong Perdana, 31 saman dikeluarkan terhadap pelajar atas dua kesalahan iaitu tiada lesen memandu (14) dan tidak memakai topi keledar (17)," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sementara itu, beliau berkata, 38 saman dikeluarkan kepada 33 ibu bapa atas kesalahan tidak memakai topi keledar (25 saman); tiada lesen memandu (lapan); cukai jalan tamat tempoh (tiga) dan tiada insurans (dua). Op Didik dilaksanakan bagi mendidik pelajar dan ibu bapa yang selama ini tidak mengendahkan peraturan jalan raya.

Kesimpulannya, saya sokong kerja polis yang menahan budak-budak ini semua. Kau orang semua sekolah lagi dan tak ada lesen. Dah tentulah terang dan jelas melanggar undang-undang. Bila tak ada lesen, celah mana kau nak pertahankan diri kau bila terlibat dengan kemalangan ? Celah mana lagi mak ayah kau nak tuntut pampasan ? Silap-silap mak ayah kau yang kena saman balik sebab gagal memantau kau daripada melanggar peraturan jalanraya.

Sumber: 
Op Didik: 102 pelajar, 33 ibu bapa disaman


Tiada ulasan: