Sabtu, 22 April 2017

GENG

Mafia
Kongsi Gelap (Triad)
Yakuza
Mobster


Ini semua terma-terma yang digunakan untuk mewakili kumpulan atau organisasi. Dan kebiasaannya kita tak dapat lari daripada menyamakan mereka dengan jenayah. Hakikatnya, memang banyak perkara yang mereka lakukan adalah menyalahi undang-undang.

Baru-baru ini, ada satu geng buat kacau di hadapan sebuah sekolah. Tidak diperincikan puncanya, namun hal itu sekaligu membuktikan satu perkara - ada pelajar sekolah terlibat dengan kumpulan samseng. 



Ah, dari dulu pun perkara sebegini sudah wujud. Cuma bezanya, tak ada media sosial yang dapat menghebahkannya. Saya masih ingat dengan jelas satu peristiwa pada tahun 2002 di sekolah saya di mana terjadi satu pergaduhan di antara sekumpulan pelajar Melayu dan Cina. Mereka bertumbuk-tendang-terajang di dalam kawasan sekolah. Tidak lama selepas itu pada waktu persekolahan tamat iaitu jam 6.30 petang untuk pelajar tingkatan satu dan dua, terdapat sekumpulan remaja Cina yang berumur dalam lingkungan 17-19 tahun berkumpul di pintu utama dan pintu kecil sekolah. Kesemuanya menunggang motorsikal. Cikgu disiplin dapat menghidu satu perkara yang jelas - ada pelajar yang telah menghubungi kumpulan remaja itu untuk membelasah habis-habisan kumpulan pelajar Melayu tadi.

Mungkin mereka merasakan (atau ada mata-mata kumpulan mereka yang beritahu) bahawa pihak sekolah telah menghubungi pihak polis, mereka tak jadi hendak jalankan kerja mereka, lalu terus beredar.

Peristiwa itu amat merisaukan kerana tak mustahil mereka akan memecah masuk kawasan sekolah dan menimbulkan masalah. Sudahlah masalah pelajar terlibat dengan dadah tak selesai, ada pulak pelajar terlibat dengan kumpulan samseng. Saya pernah saksikan seorang pelajar diheret oleh polis kerana didapati menghisap dadah di kawasan sekolah. Air liurnya meleleh dan badannya menggigil. Itu tak campur lagi desas-desus yang mengatakan ada satu kumpulan pelajar lelaki menjalankan 'perniagaan' seks kepada pelajar lain. Caranya pelajar perlu membayar sejumlah harga untuk satu-satu perbuatan. Contohnya, meramas buah dada saja perlu dibayar dengan sejumlah harga. Cerita itu sehinggakan sampai ke pengetahuan kami yang masih bersekolah rendah kerana ada kawan-kawan yang mempunyai abang atau kakak yang telah bersekolah menengah menceritakan kepada mereka. Saya juga masih teringat akan seorang budak Cina yang samseng nak mampus. Mana yang nampak lembik di matanya akan dibuli habis-habisan. Dia tak lekat di kelasnya, sebaliknya menyelinap keluar apabila cikgu masuk dan dia akan masuk ke dalam kelas yang tiada guru mengajar. Kemudian saya difahamkan dia telah berpindah ke daerah lain. Pelajar Cina yang lain boleh dikatakan takut kepadanya kerana dia dilindungi oleh satu kumpulan samseng. Tapi agak menghairankan, dia tak pernah cari pasal dengan mana-mana cikgu. Dia hanya mencari pasal dengan pelajar sahaja. Yang tak menariknya, tak ada yang berani memberitahu guru kerana statusnya sebagai ahli kumpulan samseng. Jadi tak ada tindakan dikenakan ke atasnya.

Apa yang hendak saya katakan ialah, cerita pelajar sekolah terlibat dengan kumpulan samseng ni dah lama. Susah hendak mengambil tindakan ke atas mereka melainkan secara jelas dan nyata mereka menimbulkan kekacauan seperti dalam laporan baru-baru ini.

KUALA LUMPUR: Eighteen people, 13 of whom are students, have been arrested for their involvement in Geng 24-related activities. 

The arrests came about after several videos of the group causing a commotion in front of a school in Klang went viral yesterday. 

Inspector General of Police Tan Sri Khalid Abu Bakar, who shared one of the videos on Twitter, said a total of 18 people had been nabbed, with more arrests to follow. 

“Syabas STAFFOC@PDRMsia, 13 students, five non-students were arrested around Klang. Many more will be arrested for being involved in Gang 24 activities,” he tweeted. 

The arrests came after two separate videos of a group of motorcyclists causing a commotion and acting rowdy outside a school went viral on Thursday night.
Those in the clip were seen holding banners; one bore the letter “24”, “TD4” and a black swastika. 

In the first video, which lasted 1.1 minutes, the group was seen shouting and reviving their motorcycle engines outside the school. 

Meanwhile, the second video started with a close-up of a cake with a picture of a man with a native American headdress and words “SMK Sri Andalas”, “24” and “Apache” written on it. 

One of the motorcyclists causing a commotion was wearing a school uniform.
Both videos seem to be recorded at the same location.
Kalau saya boleh andaikan sesuatu, sememangnya tak lain tak bukan ialah ada pelajar di sekolah itu terlibat dengan kumpulan gangster.

Pihak sekolah wajib beri kerjasama dengan polis untuk bongkar sekolah tersebut dan tengok sama ada ada lagi saki baki pengikutnya...

Sesetengah budak merasakan bahawa berada dalam lindungan sekumpulan manusia samseng adalah satu kehebatan dan kemuliaan.

Sumber: 
Eighteen arrested after 'Geng 24' videos at Klang school go viral

Tiada ulasan: