Sabtu, 15 April 2017

ORANG-ORANG KECIL

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan laporan kemalangan jiwa yang melibatkan beberapa orang remaja bawah umur yang dirempuh kereta ketika sedang bermain basikal. Maka keluarlah segala pertikaian terhadap remaja itu.

Kenapa merayap sampai jauh malam ?
Di mana ayah ibu mereka ?
Kenapa tidak memantau mereka ?
Kenapa mereka memilih jalanraya utama sebagai tempat bermain ?
Kenapa pemandu kereta boleh merempuh mereka ?

Dan banyak lagi.

Sehinggakan Sultan Johor sendiri menegur ibu bapa supaya jaga anak sebaik mungkin. Ungkapannya yang paling waras saya pernah dengar ialah, "Biar mereka menangis, jangan kita yang menangis."

Ungkapan tersebut betul dan benar.

Keadaan remaja-remaja ini yang meliar tak tentu hala pada waktu malam lebih kurang sama saja dengan zaman saya remaja dahulu. Cuma kurangnya waktu itu ialah ketiadaan smartphone yang menjadikan kami seperti mayat hidup atau zombie. 

Cuma, apa yang membimbangkan ialah pengaruh mereka pada zaman ini sangat jauh berbeza. Akses mereka kepada dunia luar ada di sana-sini yang membolehkan mereka meniru atau terikut-ikut dengan benda-benda karut dan membahayakan.

Di kawasan tempat tinggal saya, saya sering berjumpa dengan kanak-kanak dan remaja yang merayau ke sana-sini dengan basikal mereka pada waktu malam. Apa yang saya hairankan, ke mana ibu dan ayah mereka ketika itu ? Sudahlah merayap, mereka buat kurang ajar di kawasan perumahan orang. Tendang tong sampah, curi barang dari rumah orang dan entah apa lagi.

Dan, apa yang lebih kita kesalkan ialah mereka ini dari kalangan keluarga orang-orang kecil. Siapa orang-orang kecil ? Orang-orang kecil ialah orang yang tidak diraikan dalam sistem ekonomi negara. Mereka tersepit dan terhimpit. Masing-masing berusaha macam nak mampus untuk menstabilkan kewangan keluarga, sehingga akhirnya mengorbankan kehidupan anak-anak dengan membiarkan mereka tanpa kawalan. Kalau mereka terjebak dengan perbuatan jenayah, sudah tentulah ibu bapa mereka dipersalahkan.

Sudahlah hidup susah, anak-anak pula tak semenggah perangainya. Pengaruh kawan-kawan jangan dipandang remeh, ianya boleh mengubah perangai anak seratus-peratus kalau tidak dipantau dan dikawal. Sebab itulah ibu bapa yang menghantar anak ke pusat jagaan kanak-kanak amat risaukan keadaan anak mereka. Itu anak-anaknya masih kecil. Kalau sudah meningkat remaja, tak lagi pening dibuatnya.

Inilah masalah yang dihadapi orang-orang kecil. Mereka mahukan kehidupan yang baik, tapi selalu tersasar dari jalan yang sepatutnya. Sudahlah hidup tak senang-senang, anak-anak pula buat perangai.

Pun begitu, saya menemukan juga keluarga yang susah namun tetap berusaha menjaga anak masing-masing di mana akhirnya, anak-anak mereka berjaya menempuh kehidupan remaja yang berliku dan selamat  daripada perbuatan sia-sia. Hal itu bukan mudah kalau ibu dan ayah tidak cermat dalam mengurus keluarga.

Orang-orang kecil ini sepatutnya mendapat perhatian kerajaan untuk dibantu dengan serius. Bukan semua di antara mereka yang cerah otak dalam mentadbir keluarga. Ada yang kecundang terus langsung tak jadi apa-apa. Mereka perlu dibantu dan dibimbing. 

Apabila kita terpandang sekumpulan kanak-kanak yang tidak berpedoman dan terikut-ikut kawan, kita sekarang ini hampir tidak berbuat apa-apa. Bahkan ada sesetengah kawasan itu, kariah surau siap halau budak-budak yang buat bising di kawasan surau, bukan dikerah suruh masuk dan solat jemaah bersama-sama.

Jadi beginilah, saya ada cadangan. Apa kata AJK surau buat giliran supaya seorang diminta untuk memastikan mana-mana kanak-kanak yang kebetulan bermain dalam kawasan surau, pastikan mereka masuk dan solat bersama-sama. Nah, ketika inilah rotan sangat memainkan peranan. Siapa kata rotan tidak relevan di zaman ini ?

Orang-orang kecil dan rotan hakikatnya tidak dapat dipisahkan...

Tiada ulasan: