Khamis, 5 September 2024

CERAI

Alah, macamlah artis-artis lain tak ada yang bercerai. Jadi, kenapa cerita Syamsul ini mendapat perhatian media ?

Sebenarnya, bukan Syamsul sahaja yang pernah mengalami liputan media sebegini darihal perkahwinan. Rita Rudaini tu punyalah panjang ceritanya daripada perceraian sampailah kepada isu nafkah. Semua hendak diambil tahu oleh media. Ingat tak lama dahulu kisah Jimmy Shanley ? Pun begitu juga media mengasak untuk mendapatkan cerita daripadanya. Radhi OAG dahulu pun begitulah juga cerita. Semua mendapat perhatian media. 

Cuma, saya berani katakan cerita Syamsul ini menjadi sedikit lebih besarnya kerana dia adalah anak kepada Datuk Yusuf Haslam yang terkenal dengan pekertinya sebagai 'family man' yang luhur. Ditambah pula dengan 'rempah ratus' pergolakan oleh ibunya yang banyak menyebelahi menantunya yang dikasihi, nah itulah sebab Syamsul punya cerita lain macam 'coverage'nya.

Hari ini dilaporkan dia sah bercerai talak satu dengan isterinya yang baru ini.

Tak ada apa yang nak dikatakan sangat tentang perkara ini.

Tetapi, saya teringatkan ada satu pesanan dari seorang ustaz. Katanya, "Perkahwinan yang berdiri di atas kekecewaan orang tua kita, potensi untuk bahagia amat tipis."

Saya kira, Syamsul pasti banyak belajar kali ini betapa restu orang tua itu penting dalam hal perkahwinan ini kerana tanpa redha ibu dan bapa kita, sukarlah juga untuk kita mendapat redha Tuhan.

Semua orang melakukan kesilapan dan kesalahan. Cuma yang membezakan adalah bagaimana seseorang itu hendak mengambil iktibar daripadanya dan bangkit menebus kesalahan diri sendiri.

Tiada ulasan: