Isnin, 4 September 2017

KISAH PAMPERS ANAK DAN RUMAH ORANG



Ya. Ini adalah salah satu 'common sense' yang sangat jarang dipupuk, diterap dan dilatih - membuang pampers anak dengan tertib.

Saya juga ingin bercerita pengalaman saya berhadapan dengan situasi sebegini, di mana adalah kaum kerabat saya bertandang ke rumah saya untuk beraya. Dibawalah sekali anak kecilnya itu yang berumur sekitar 7-8 bulan. Dijadikan cerita, anaknya itu buang air besar. Lalu dia pun mintalah izin untuk mencuci anaknya di bilik air.

Setelah dicuci, pampers anaknya itu dibungkus dan dibuang begitu sahaja ke dalam tong sampah. Kebetulan, emak saya perasan akan perbuatannya itu, lalu dia pun menegur.
"Lain kali kalau nak buang pampers anak ke dalam tong sampah sekalipun, basuh dulu taiknya dari pampers itu, barulah dibuang ke dalam tong sampah. Kalau tidak, berbau taik rumah orang kalau awak menumpang cuci punggung anak awak. Tak kiralah rumah saudara sendiri atau rumah kawan-kawan."

Ya, itulah dia perbuatan yang sepatutnya. Kalau nak tumpang buang di rumah orang, cuci dahulu pampersnya dari sebarang kotoran, barulah dibuang. Ataupun jauh lebih baik, bungkus pampers itu, buang di rumah sendiri. Siapkan surat khabar lama dan plastik-plastik yang tidak digunakan di dalam kereta. Itu jauh lebih baik.

Benda-benda kecil seperti ini selalu kita tidak perasan, sehinggalah ia menjadi bual bicara orang di belakang kita. Penyudahnya, kita pula yang sakit hati. Sedangkan, dari awal lagi kita sepatutnya ambil maklum dan latih diri untuk memperelokkan perbuatan.

Kisah ini sewajarnya dijadikan panduan dan pedoman kita dalam menjalani kehidupan beranak kecil. Semoga perbuatan kita tidak menyusahkan orang lain, sekalipun dengan adik-beradik kita sendiri.

Wallahua'lam.

Sumber screenshot:

[1] "Dosa Pampers Anak" Semoga Perkongsian Ini Membuka Mata Kita Semua, https://sinar.fm/zon-interaktif/gaya-hidup/inspirasi/dosa-pampers-anak

Tiada ulasan: