Ahad, 27 Ogos 2023

VIDEO SANUSI

Masalah yang sering kita hadapi di media sosial ialah kesahihan sebuah peristiwa. Sedangkan media cetak puluhan tahun seperti Harakah pun banyak kali disaman dan kalah, inikan pula media sosial yang sentiasa segar dengan cerita baru tetapi diambil daripada 'cerita lama'. Contohnya seperti inilah:

JOHOR BAHRU: Polis Johor menafikan ada sebarang penganjuran sambutan untuk Ketua Pengarah Pilihan Raya Perikatan Nasional (PN) yang juga Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor, di Johor.

Ketua Polis Johor, Datuk Kamarul Zaman Mamat, berkata hasil siasatan pihaknya mendapati video mengandungi dakwaan itu yang tular melalui laman sosial TikTok, sebenarnya adalah berkaitan program KL Munajat di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur, pada 15 Julai lalu.

Katanya, video itu telah disunting dengan memasukkan sorakan 'luaskan kuasamu Johor' untuk perkongsian oleh pengguna media sosial lain.

Susulan itu, beliau berkata, polis membuka kertas siasatan dan sedang mengesan individu bertanggungjawab bagi membantu siasatan.

"Hal ini dilihat berunsur provokasi dan fitnah yang boleh mendatangkan tanggapan buruk masyarakat.

"Perbuatan menyebarkan serta membuat spekulasi palsu adalah menyalahi undang-undang dan boleh diambil tindakan mengikut Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Jika sabit kesalahan, boleh dihukum denda atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.

Selain itu, boleh didakwa mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang jika sabit kesalahan, boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya.

"Polis menasihati orang ramai agar tidak mudah mempercayai dakwaan diperoleh daripada sumber tidak sah dan berkongsi maklumat itu sehingga boleh menjejaskan keharmonian serta kesejahteraan masyarakat," katanya. - BERITA HARIAN-

Video semacam ini dua saja puncanya:

a) Dia nak tunjuk pada lawan dia yang kononnya sekarang dia sedang kuat

b) Lawan dia nak tunjuk konon orang-orang ni biadap di tempat orang.

Nampak tak ? Sentimen memainkan peranan dalam kempen setiap pilihanraya yang ada di Malaysia ini. Sangat jaranglah kempen matang dan berwibawa berjalan di sana-sini. Masa Rafizi terangkan tentang isu air tempoh hari tu adalah sikit ilmu tambah yang kita dapat. Tapi itulah, kempen seperti itu tidak banyak dijalankan.

Apa yang ada hanyalah dia mengeji si dia dan janji-jani bersifat 'ugutan' di mana kalau lawan dia menang, perkara pertama yang akan dia laungkan ialah Melayu terancam. Perkara kedua agama Islam tertindas. Tapi kan, kempen seperti ini kalau dahulu ia sangat berbaur UMNO kan kan kan ? Hehehehe.


Tiada ulasan: