Isnin, 27 Februari 2017

KOREA UTARA DAN KEJUTAN BUAT KITA

Bila kita dikejutkan dengan pembunuhan salah seorang ahli keluarga seorang diktator sebuah negara yang aneh, banyak persoalan yang melingkari pemikiran rakyat Malaysia. Antaranya, APA SUDAH JADI DENGAN SISTEM KESELAMATAN NEGARA KITA ?

Mangsa pembunuhan itu bernama Kim Jong-Nam. Namun, apa yang meresahkan ialah dia datang ke Malaysia bukan dengan nama sebenar, sebaliknya dengan nama dan passport yang dipalsukan.

Kim Jong-Nam

Apa dia ?

Dipalsukan ???
Ya !!!

Dipalsukan !!!

Kenapa passport yang dipalsukan boleh terlepas masuk ke dalam negara kita ? Bagaimana sistem kawalan keselamatan kita bertindak untuk kes seperti ini ?

Ini kes yang kita ketahui. Bagaimana pula dengan kes yang tak kita ketahui ?

Lebih meresakan lagi, bahan kimia itu diseludup masuk dan digunakan sebagai agen pembunuh kepada mangsa.

Peristiwa ini mengingatkan saya kepada sebuah filem iaitu filem THE INTERVIEW lakonan Seth Rogen dan James Franco


Seth Rogen dan James Franco diarahkan oleh CIA untuk menyeludup masuk bahan kimia yang akan mereka gunakan untuk membunuh Kim-Jong Un.

Imaginasi liar saya mula meneka-neka, apakah kes ini adalah sebahagian daripada rancangan US dalam menghuru-harakan pemerintahan Korea Utara ? Dan sudah tentu, kambing hitam perlu diwujudkan, maka negara kitalah menjadi mangsanya untuk menyelesaikan perkara ini.

Oh tidak, kita sedang memiliki seorang pemimpin yang penakut dan hanya tahu bertempik dengan khalayaknya sahaja. Mahu pergi ke persidangan PBB pun takut. Justeru, kita mula berasa cuak untuk memikirkan apakah pemimpin memiliki telur yang cukup besar untuk menguruskan masalah ini.

Tiada ulasan: