Khamis, 2 Mac 2017

NAZRI AZIZ DAN SIALNYA

Kalau ada hari di mana saya dan seluruh rakyat Malaysia dibenarkan untuk memotong kote para menteri di atas kesialannya, saya pilih Nazri Aziz sebagai menteri yang pertama.

Peganglah apa sahaja portfolio, dia akan jadikannya sebuah portfolio paling celaka sekali. Sama seperti tuannya.

Baca kenyataannya:

Dalam jawapan balas terhadap komen Tun Dr Mahathir berkaitan kebarangkalian pegangan dalam Proton akan dijual kepada syarikat Geely dari China, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menyatakan bawaha pengeluar kenderaan nasional itu merupakan “sebuah projek ‘gajah putih’ dan gagal”. 
Dalam sebuah laporan oleh NST, beliau berkata kegagalan itu telah membebankan kerajaan, dan ia tidak boleh lagi menerima sokongan lanjut. “Ia sebuah projek yang gagal. Mereka meminta kerajaan menyediakan dana. Sepanjang tempoh berkenaan, berbilion ringgit telah diperuntukkan. Bagaimana ia boleh menjadi sebuah projek yang berjaya sekiranya setiap tahun mereka akan meminta wang daripada kerajaan,” jelas beliau. 
“Bagi saya, ia sebuah projek ‘gajah putih’. Kita mewarisinya dari Tun Mahathir dan sekiranya ia gagal, beliau akan menyalahkan kita, mengatakan kita telah gagal,” sambung beliau, menyatakan bahawa jualan pegangan dalam Proton akan membantu mengatasi kerugian yang dialami syarikat itu kini. 
“Kita perlu mencari jalan bagaimana untuk menyelamatkannya dan dengan syarikat China memiliki sebahagian pegangan di dalamnya, saya fikir ia sesuatu yang baik. Kita perlu memikul beban yang ditinggalkan dan kini kita tak lagi dapat memberikan bantuan kepada syarikat berkenaan. Satu daripada cara untuk mengatasi masalah ini ialah dengan menjual sebahagian pegangannya. Jadi, kegagalan itu bukan disebabkan oleh kerajaan, tetapi disebabkan ia projek kesayangan beliau,” tambahnya. 
Proton sebelum ini menyatakan mereka akan mengumumkan rakan strategik asing baru menjelang pertengahan tahun ini. Laporan juga ada menyatakan bahawa kumpulan PSA dari Perancis dan Geely dari China sangat berminat dengan peluang berkenaan. [1]


Kau ni sebenarnya meludah ke langit.
Isu yang sedang kau komen ni berlaku pada zaman siapa, lembu ?
Untung jugaklah Tun M tu ada sebuah projek yang megah dan berjaya pada zaman di mana rakyatnya sendiri tak yakin negaranya dapat mengorak langkah dengan berani untuk wujudkan sebuah kereta buatan sendiri. Tahun 80-an, dengan sumber yang terhad, kita dapat buat kereta dengan menggunakan kepakaran anak tempatan yang telah dilatih di sebuah negara automotif maju, iaitu Jepun.

Dengan wujudnya industri automotif dalam negara, kau tengok berapa banyak peluang kerja wujud untuk rakyat Malaysia ? Yang ini mana kau nampak sebab kau bodoh macam lembu. Eh, lembu cerdik lagi dari kau. Sebab apa ? Sebab lembu tak buat kenyataan bodoh macam kau. Cuma yang sama ialah kau dengan lembu sama-sama dicucuk hidung kemudian diheret ke sana ke mari oleh tuan kau.
Nak jadi menteri sial, belajar dengan Nazri. Dia punya sial sama macam tuan penasihat Kassim 25 persen.
Puih.

P/s: Eh, bukan kau ke yang arahkan tutup semua pejabat pelancongan tu ? Alasan apa ? Sebab kerajaan negeri masing-masing dah ada unit pelancongan ? Bukan sebab lu pun dah kering ke lembu ?

Sumber:

[1]Proton sebuah projek ‘gajah putih’, gagal – Nazri Aziz, https://paultan.org/2017/03/02/proton-sebuah-projek-gajah-putih-gagal-nazri-aziz/

Tiada ulasan: